De Kanjermethode

De Kanjermethode is een krachtige lessenserie die zich richt op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen.
Door de verhalen en oefeningen krijgen kinderen inzicht in hun eigen gedrag en dat van de ander. Ze leren om te gaan met hun gevoelens, voor zichzelf op te komen, te luisteren naar anderen en conflicten op een goede manier op te lossen.

 

Zes basisafspraken staan hierbij centraal:

We vertrouwen elkaar!
We helpen elkaar!
Niemand speelt de baas!
Niemand blijft zielig!
We lachen elkaar niet uit!
We zijn eerlijk zonder te kwetsen!

 

Bij de Kanjertraining maken we gebruik van petten. Deze symboliseren een bepaalde vorm van gedrag: het konijntje, de pestvogel, het aapje en de tijger.

 

foto bij tekst Kanjertraining

 

 

Het konijntje denkt dat hij minder waard is dan anderen, is vaak bang en heeft last van faalangst. Het konijntje kruipt het liefste weg in een hoekje en zal er niks van zeggen als er iets gebeurt wat hij niet leuk vindt. Bij het gedrag van het konijn hoort de gele pet.



foto bij tekst Kanjertraining

 

De pestvogel vindt zichzelf geweldig; alle anderen deugen niet en hij bepaalt zelf wel wat hij doet. Hij roept wat hij er van vindt en scheldt iedereen uit, zonder er rekening mee te houden dat schelden best wel zeer kan doen. Bij dit gedrag hoort de zwarte pet.

 

 

 

foto bij tekst Kanjertraining

 

Het aapje probeert contact te krijgen door met de pestvogel mee te doen en overal een grapje van te maken. Het aapje neemt niets en niemand serieus. Alles en iedereen is stom, dat vindt hij eigenlijk ook van zichzelf. Een aapje heeft vaak niet door dat er niet wordt gelachen om zijn grapjes, maar dat hij wordt uitgelachen om zijn uitsloverij. Bij het gedrag van het aapje hoort de rode pet.

 

 

foto bij tekst KanjertrainingDe tijger is een Kanjer. Een kind dat assertief maar niet agressief is en zich in allerlei situaties goed weet te handhaven, is een tijger. De tijger neemt zichzelf en anderen serieus. Het gedrag van de tijger wordt gekoppeld aan de witte pet.

 

Kernwoorden zijn:

vertrouwen, veiligheid en wederzijds respect

Met de hier omschreven petten willen we geen kader geven voor al het gedrag van kinderen. Je bent namelijk geen petje, het is het gedrag dat je op dat moment laat zien.  “Welke pet heb je nu op?” Door deze vraag geef je kinderen de mogelijkheid om voor ander gedrag te kiezen. In de Kanjertraining helpen we kinderen andere gedragsvarianten te ontdekken, uit te proberen, er mee te spelen. De indeling in gedragstypen is niet bedoeld om te diagnosticeren.